Notícies Destacades | Ajuntament de València - València

Cerca de notícies

Data (dd/mm/aaaa)

Cerca per dia

Últimes notícies


Tornar

Ribó es reunix amb els alcaldes i alcaldesses dels Pobles del Sud i de La Punta per tractar l’ampliació nord del port

Els responsables pedanis transmeten la seua preocupació pels efectes sobre la mobilitat del transport pesat i les conseqüències en les platges

• L'alcalde espera reunir-se pròximament amb representants del sindicat d'estibadors, que han denunciat la destrucció de llocs de treballs amb la nova terminal

19/05/2021

L’alcalde, Joan Ribó, acompanyat del vicealcalde, Sergi Campillo, i el regidor de Platges, Giuseppe Grezzi, s’ha reunit esta vesprada a l’Ajuntament amb els alcaldes i alcaldesses dels Pobles del Sud i de La Punta per tractar les afeccions de l’ampliació nord del port de València. Els responsables pedanis han traslladat la seua preocupació pels efectes sobre la mobilitat del transport pesat i les conseqüències en les platges, que patixen un “greu” retrocés de la línia de costa. Ribó ha reiterat la necessitat d’un nou estudi d’impacte ambiental sobre el projecte de la nova terminal, tal com va a acordar el Ple en abril, i s’ha oposat a donar per vàlida la Declaraciód’Impacte Ambiental de 2007 després d’haver-se produït “modificacions substancials”.

 

L’encontre d’este dimecres s’emmarca en la ronda de contactes que Joan Ribó està mantenint amb diversos sectors per “conéixer totes les opinions” al voltant “d’un projecte tan complex”. El primer edil s’ha reunit amb experts; entitats veïnals i ecologistes; la Comissió Ciutat-Port; la Confederació Empresarial Valenciana; la directora general de la Costa i el Mar del Ministeri de Transició Ecològica, Ana María Oñoro, i el ministre de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, José Luis Ábalos. Pròximament espera fer-ho amb representats del sindicat d’estibadors, que han denunciat la destrucció de llocs de treball amb la nova terminal. Este dimecres Ribó s’ha trobat amb els alcaldes i alcaldesses dels Pobles del Sud i de La Punta José Planells (La Punta), Salvador Castelló (Pinedo), María Gimeno (El Saler), Luis Alberto Zorrilla (El Perellonet), Ernest Peris (El Palmar), Merche Alabau (Castellar-L’Oliveral), Roberto Cuartero (La Torre) i Ricard Bonet (Forn d’Alcedo).

Els responsables pedanis han posat damunt la taula fonamentalment dos qüestions: l’increment de la mobilitat i les seqüeles en les platges. En eixe sentit, l’alcalde de València ha expressat la necessitat de potenciar el transport ferroviari de mercaderies sobre el trànsit rodat de camions, i la seua connexió amb el Corredor Mediterrani, fins aconseguir quotes similars a les dels principals ports europeus en l’ús del tren. Ribó ha ressaltat que el port de València només transporta el 5 % de les mercaderies amb tren, i la resta en camió, davant del d’Hamburg, que trasllada el 55 % amb tren, i el de Rotterdam, un 33% amb vaixells (barcasses) i un 18 % amb tren. “No té sentit haver de vore la ciutat i l’àrea metropolitana travessada de camions”, ha manifestat el primer edil.

Així mateix, l’alcalde ha recordat l’informe de la Universitat Politècnica fet per encàrrec de l’Ajuntament, on “es considera que la regressió de les platges del sud és profunda i clara” a causa de les instal·lacions portuàries junt amb altres factors com ara la pujada del nivell del mar, el canvi climàtic i la intensificació de les grans tempestes. En el Saler, per exemple, el front dunar s’ha endarrerit més de 15 metres entre 2015 i 2020, i també es constaten efectes sobre la Rambla i sobre la platja dels Ferros, o en el Muntanyar del Pujol (on la reculada ha arribat fins a 50 metres, i fins i tot als 900 al sud de la Gola). En este context, l’ampliació del port, ha assenyalat l’alcalde, frenaria els processos de regeneració natural de les platges.

Joan Ribó ha remarcat la importància de “mantindre la competitivitat del port de València, garantint que qualsevol pas complisca els requisits legals i mediambientals”. Per això, ha reiterat la necessitat d’un nou estudi d’impacte ambiental sobre el projecte de la nova terminal, tal com va acordar el Ple el passat 29 d’abril i com suggerix el Ministeri de Transició Ecològica, que hauria d’analitzar almenys els materials que s’empraran, l’augment de la mobilitat, les conseqüències sobre les costes del nord i del sud, els efectes paisatgístics en les platges i com afectaria l’ocupació. També ha insistit en la seua postura contrària a donar per vàlida la Declaració d’Impacte Ambiental de 2007 “perquè el projecte d’ampliació portuària s’ha modificat d’una manera substancial”.

Recursos multimèdia

Veure àlbum complet en Flickr